Saturday, June 17, 2006

Hvorfor ...

Fargeverdier
- om farger og heksadesimal koder:
Hvorfor opererer man med 16 777 216 ulike fargeverdier, for eksempel som teoretisk mulige farger i et jpg-bilde?

Først litt om det heksadesimale tallsystem, og hvordan arter det seg? La oss telle ... (Trykk på bildet for å se bedre)

Forklaringen deretter er enkel: Alle farger består av tre primær farger:
Rød – Grønn – Blå (RBG).

Et bit: har samme funksjon som et flagg. Det kan signalisere to tilstander. En av to mulige – av eller på. 0 eller 1 (null eller en). Enten er døre oppe, eller så er den stengt. Hvis du har to bite, kan du signalisere 4 mulige tilstander: 01- 10 – 00 – 11.
3 bit = 8 mulige, 4 bit = 16 mulige osv. ... 8 bit = 256 mulige tilstander.

En bite = 8 bit. Ved hjelp av en bite kan du telle til 256 mulige tilstander (en tolkning), eller fra minus 128 – pluss 127 (en annen tolkning).

I det binære tallsystemet bruker vi 8 siffer. Som for eksempel: 00000000, eller 11111111.
00000000 = 0 og 11111111 = 255

I det heksadesimale tallsystemet er FF = 255
Farger angis i RGB-verdier, og alle farger er en blanding av R (rød) G (grønn) B (blå). Styrken angis fra 0-255, i det heksadesimale tallsystemet.

Tag: En tag er en kode som angir en kommando for utforming i et dokument. For eksempel i et HTML-dokument. Fargen 000000, vil være svart fordi ingen av de tre fargene (de to første sifferplassene er R-verdien, de to neste G-verdien, og de to siste B-verdien) har blitt tilført noen styrke. Når vi har tallet: FFFFFF, er fargen motsatt fordi F er høyeste verdi, maks i alle tre farger. 255, eller FF, gir altså helt hvit. FF0000 = Rød, 00FF00 = Grønn, og 0000FF = Blå.
Verre var det ikke.

Svaret på spørsmålet blir da: 256 • 256 • 256 (eller om du vil: R•G•B)= 16 777 216 teoretisk mulige fargeverdier i jpg bilder.

Enkelt - ikke sant :O)

No comments: