Sunday, June 11, 2006

Analyse av nettstedet

I forbindelse med forberedelse til eksamen har jeg prøvd meg på en analyse av eget nettsted - som øvelse. Jeg har brukt ankerpunkter fra boken: Digitale verdener - Gyldendahl 2004, med artikelene: De nye mediers astetik og design av Ida Engholm og Visuel kommunikation på www av Lisbeth Thorlacius. Her er en beskrivelse ut fra sistnevntes

Modell for visuell kommunikation:

MEDIET:

Sidebar: For å skape kontinuiet, rytme og variasjon på sidene og for å opprettholde kontakt (den fatiske funksjon) er alle sidene bygd opp med samme malen - Minima, laget av Douglas Bowman. På den måten blir det lett for brukere å navigere.

I menyen til høyre har jeg øverst på siden en tekst som forteller hvilke side du befinner deg på. Under den har jeg lagt til et samarbeidsverktøy - skype - hvor jeg kan kontaktes for synkrone samtaler. Dette verktøyet kan også være nyttig i forbindelse med samtaler som kan tas opp ved bruk av goldwave lydredigeringsprogram for podcasting etc. Dette kan du lese mer om på på Web 2'ls siden (kommer). Etter dette ligger profilen min.

I Meny har jeg listet opp de forskjellige sidene på nettstedet. Jeg har også lagt inn et klase kart (Clustermap) som viser aktiviteter og treff på siden, antall og geografisk beliggenhet for ip-adresser. Under dette legger jeg inn sider eller nettsteder som fungerer som ressurser. På denne siden ligger sider jeg har opprettet som viser eksempler på webloggens bruksområde i forbindelse med undervisning - kalt Prosjekter. Menyen for ressurslenkene på de forskjellige sidene har forskjellige navn på hver side, men har lik plassering slik at jeg forhåpentligvis ved å bygge logiske strukturer opprettholder en god navigativ funksjon.

Til slutt ligger Poster som denne, og et arkiv. Postene arkiveres månedlig.

KODE:

Den intersemittiske funksjon er når bilder understøttes av en tekst, eller omvendt. Det ligger også inne bilder i form av forskjellige badges i menyen. Det finnes forskjellige verktøy til dette formål, og jeg vil jakte på nye og presentere dem etterhvert. De kan være gode for dokumentasjon av prosesser som feks i Elevens valg, men foreløpig har de altså ingen intersemmittisk funksjon med forankring (når bilde og tekst viser det samme) eller avløsning (hvor bildet tilfører noe nytt til teksten.

PRODUKTET (NETTSTEDET):

Produktet - den formale funksjon - legger ikke så mye vekt på estetikk og den uutsigelige funksjon ( sanselig opplevelser med virkelmidler som gir mottaker: overraskelser, behagelige opplevelser gjennom humor, mystikk eller magi - som ikke kan utrykkes med ord). Weblogg er en type nettside som åpner for både fokusering på innhold og design, og jeg har gjort noen forandringer i CSS'en (Cascading Style Sheet), men har altså valgt å fokusere på innhold.

Fargevalget (hår og øyne) henger heller ikke nevneverdig sammen med ideologi eller verdier, og ingen linjer eller kolonner representerer stil eller sjangrer. Ingen visuell identitet annet enn logoen - ikke enda iallfall. Logoen står i visuell kommunikasjon for fysikk og holdning. Kanskje jeg finner et nytt banner-bilde som representerer mer av den sosiokulturelle ånd og den sosiale ideologi som weblogg og andre kollektive arbeidsformer er tuftet på, i løpet av sommeren 2006. Typisk for dette vil da være barn og voksne i aktivitet sammen - ute i friluft (Nybakken Bjørn: Visuell identitet, Abstrakt Forlag 2004)

KONTEKSTEN:

som fokuserer på innhold fremfor elementers estetiske form er derfor ikke så mye representert. Når det gjelder den referensielle funksjon er det to former: den tekstlige sammenheng (her på siden hvor innholdet formidles) er ganske renset for elementer som henviser til innholdet - estetiske formmessige utrykk som ikoner (henviser til innhold basert på likhet som feks at elgen på et elgskilt ligner på elgen), index (årsaksforbindelse som feks at dialekt kan knyttes til geografi) og symboler (vedtatte konvensjoner som at bokstavene HEST betyr hest selv om de ikke ligner en hest). De symboler som er brukt er de vi kjenner fra andre websider, med feks krysset øverst som lukker vinduet, tilbakeknappen øverst til venstre osv.
Den andre formen for referensiell funksjon er den situasjonelle sammenheng - altså hvem du er som leser, hvor du befinner deg osv - alt utenfor min rekkevidde.

Den intertekstuelle funksjon: farger på skrift, typografi og grafiske elementer referer alle til webdesign. Alle lenker har samme farge (bryter litt med konvensjonen blå), og skriften Garamond er tilpasset nettvisning og er: tegnet etter gamle forbilder på 1930 tallet i London. En vennlig imøtekommende stemme (Nybakken: 2004) - i tråd med det helt fundamentale beskrivende for webblogg - en stemme. Seriffene gjør at øyet glir lett over teksten.

MOTTAKER:

Interaktivitet: Jeg prøver derimot å påvirke den imlisitte mottaker (den jeg tenker du er i forhold til målgruppen min: lærere, lærerstudenter og andre ikt interesserte), med forskjellige typer interaktiviteter. Ikke alle er på plass enda, men her er listen over konative funksjoner (mine henvendelsesformer som opptrer i form av imperativsetninger, som feks Flick-badgen) og interaktive funksjonformer som jeg har eller ikke har:

Den transmitterende funksjon: filmer
Den konverserende funksjon: e-mail, kommentarer, chat funksjon (skype)
Den transaktive funksjon: e-handel (drømmer om å skrive bok engang)
Den konsultative funksjon: søkfunksjon (vil jakte på en)
Den registrerende funksjon: Clustermap (klasekartet) og kommentarer (med tidsregistrering)

Kilde: Thorlacius Lisbeth: Visuell kommunikasjon på WWW (artikkel fra studiet)

Nettstedet har altså ingen homogen visuell identitet. Dette skyldes at jeg ikke har noen dedikert person - enda - som kan ivareta de ytre signaler. Og selv om jeg mangler ansikt (symbol) så har jeg en stemme ...

Med denne stemmen prøver jeg å nå deg (du er min implisitte mottaker), jeg din implisitte avsender (den tenkte avsender - den du tror jeg er). Du kan analysere meg ut i fra produktet (i følge Thorlacius) ved å sette fokus på følelser og holdninger som vises gjennom språkbruk go fargevalg - illustrasjoner, typografi og lyd etc. Dette er sidens ekspressive funksjon som vises gjennom mine bevisste og ubevisste intensjoner. Mellom oss knyttes en emotiv funksjon som angår oss begge:

Den første emotive funksjon: kommer til utrykk når de følelser og utrykk jeg skaper gjennom design samsvarer med din smak - altså når vi har samme smak.

Den andre emotive funksjon: kan være når jeg prøver å formidle en holdning til brukeren som jeg ikke selv står inne for.

Den tredje emotive funksjon: kan være følelser jeg fremkaller hos deg som absolutt ikke var min intensjon, som jeg ikke var klar over eller så ville komme.
Kilde: Thorlacius

Skulle du oppleve noe slikt (både på godt og vondt) så vennligst legg igjen en kommentar :O)

No comments: